Des del 2009 treballem en el nostre Projecte Famílies² = participació x alimentació en el Centre Obert Compartir de Ciutat Vella (Barcelona), amb la col·laboració de Carrefour i la cooperació especial de les nostres Famílies amb les quals aprenem a compartir, conviure, escoltar-nos, respectar-nos, valorar-nos i créixer junts.

A les famílies dels nens que acudeixen al Centre, el Projecte els ofereix, pautes formatives i habilitats socials per a la seva convivència familiar i social, així com per al desenvolupament de la seva autonomia personal.

Una vegada al mes es troben i, com a partícips actius, dialoguen i reflexionen sobre diferents temes, respectant les opinions i valors aliens i aprenent amb i dels altres. Per la seva participació activa se’ls lliura un petit lot d’aliments i vals per bescanviar al Supermercat.

Gràcies a la bona acollida i entusiasme de les famílies, al seu potencial d’autoajuda i, en especial, al de les mares, aconseguim multiplicar el Projecte i transformar-lo en un veritable Programa, en sorgir del mateix nous Projectes:

Una o dues vegades al mes, les mares i pares interessats que participen en el Projecte, tenen l’oportunitat d’assistir a una sessió formativa en temes concrets triats per ells mateixos.

S’inicia per aconseguir que, a través dels favors que ells mateixos ofereixen amb el seu talent i possibilitats, es compleixin els objectius del Projecte: implicació i compromís, companyonia, confiança mútua i responsabilitat.

De forma clara i senzilla, es pretén visibilitzar, informar i conscienciar les famílies sobre diversos problemes actuals en els quals som immersos en relació amb la contaminació i la cura del medi ambient i la naturalesa.

S’ha aconseguit que les famílies se sensibilitzessin i aprenguessin hàbits de vida saludables i possibles mesures quotidianes fàcils i accessibles. Així, ells mateixos, a través de simples gestos, aporten el seu “gra de sorra” en la cura del medi ambient, ajudant amb això a millorar la situació mediambiental, convertida en un problema local i global.

Els participants, en petit grups, es responsabilitzen de l’elecció i la comanda dels lots que es lliuren. La intenció és aconseguir que comprenguin la importància de com els seus actes, eleccions i compliment, repercuteixen en altres persones.

Taller que va començar de forma espontània amb algunes de les mares com a punt de trobada i aprenentatge. Actualment el Taller de Llanes s’ha convertit en un altre dels nostres projectes protegits.

L’assistència al Projecte ha estat sempre de més del 95% de les famílies. Anteriorment es van realitzar dues experiències de menor durada, d’acord a la mateixa concepció del Projecte en els centres oberts de Sta. Coloma de Gramenet (Centre Obert Rialles) i El Prat de Llobregat (Associació SAÓ) en col·laboració amb els Germans Maristes i l’Associació SAÓ-Prat respectivament, i fins a l’any 2013, també en el Centre Obert Compartir del Barrio del Pinar (Rubí) en col·laboració amb l’Associació Compartir del Grup Social Marista. En l’actualitat algunes de les mares d’aquests centres assisteixen al Projecte Taller de Llana que es realitza en la Fundació.

Amb la valuosa col·laboració de la Fundació Roger Torné, la prioritat de la qual és la protecció de la infantesa i la seva vulnerabilitat davant de la influència del medi ambient en la seva salut, s’ha impartit un cicle de sessions per prevenir i sensibilitzar a les famílies sobre el tema:

Les sessions han aconseguit que les famílies s’interessessin i reflexionessin sobre la importància de l’aire i la respiració, per millorar la seva qualitat de vida i la dels seus fills. Als participants se’ls dotava d’una cistella de productes ecològics procedents dels horts de Verdallar, empresa d’inserció laboral per a persones en risc d’exclusió dedicada a produir, comercialitzar i distribuir productes d’alimentació ecològics.

Article de la Fundación Roger Torné

La Fundació està treballant en la publicació de la metodologia del Projecte FAMÍLIES² = PARTICIPACIÓ X ALIMENTACIÓ per a la seva difusió.